Wednesday 15 August 2012

MY Integriti Siri 5/2012

Salam Ramadhan..

Pagi ini saya terima email daripada ketua jabatan mengandungi slide MY Integriti Siri 5/2012 dengan tajuk “Tidak Boleh Terima Hadiah”. Slide tersebut menjelaskan bahawa penjawat awam tidak dibenarkan menerima hadiah daripada pihak swasta atau pihak lain kecuali dengan kelulusan Ketua Jabatan.
Ia selaras dengan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3/1998, Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 5 Tahun 2008 dan Perkara 8 dalam Peraturan-Peraturan Pegawai  Awam (Kelakuan & Tatatertib) 1993. Di bawah slide tersebut terdapat gambar sampul berisi duit raya, kotak hadiah, hamper dan kuih raya (nampak sedap kuih raya itu..hehe).
Saya pasti peringatan ini ditujukan kepada semua penjawat awam sempena Syawal yang bakal menjelang tidak lama lagi. Maklumlah gambar-gambar tersebut sinonim dengan sambutan hari raya. Peringatan tersebut perlu diambil perhatian kerana terdapat unsur rasuah yang boleh menjejaskan kredibiliti seseorang di dalam perkhidmatan awam.
Rujuk Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3/1998 :
Rujuk Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 5 Tahun 2008 :
Rujuk Perkara 8 dalam Peraturan-Peraturan Pegawai  Awam (Kelakuan & Tatatertib) 1993 :
Rujuk slide ini :

p/s : Teringat kepada kejadian di mana saya melihat seorang yang saya kenali sedang mengusung hamper sambil berseloroh kepada saya agar buat-buat tak nampak kejadian itu.

0 comments:

Post a Comment