Tuesday 7 August 2012

Ceramah hari ini

Ceramah hari ini sungguh seronok rasanya walaupun saya terlelap beberapa kali (hehe..). Program bertajuk “Semarakkan Ramadhan” yang diadakan setiap hari rabu sempena ramadhan tahun ini mengundang beberapa orang penceramah yang hebat belaka. Untuk hari ini, ceramah disampaikan oleh Ustaz Haji Aidil Fadli bin Misran Al-Hafiz.
Beliau merupakan penceramah hebat daripada IKIM. Orangnya muda lagi dan gaya penyampaiannya juga menarik. Banyak ilmu yang disampaikan berkenaan ramadhan. Isu bersahur dan berbuka mengikut sunnah nabi dijelaskan dengan lebih terperinci. Kelebihan Qailulah dikupas menarik sebagai cara untuk meningkatkan kekuatan diri bagi mengerjakan ibadah pada malam hari.
Saya tertarik dan saya amat bersetuju dengan kenyataan beliau yang mengatakan bahawa pada hari ini umat islam lebih sensitif dengan isu Al-Quran dipijak dan dibakar berbanding dengan memartabatkan isi Al-Quran itu sendiri. Ramai umat islam yang tidak mengambil berat mengenai apa yang terkandung di dalam Al-Quran meliputi suruhan dan larangan Allah malah ada yang dengan jelas mengabaikannya.
Banyak lagi yang disampaikan oleh ustaz muda dalam ceramahnya hari ini. Pastinya yang baik itu saya akan ambil sebagai sesuatu yang saya akan amalkan dalam menjalani baki ibadah puasa pada tahun ini dan sebagai persiapan ramadhan tahun hadapan. InsyaAllah!

0 comments:

Post a Comment