Monday 13 August 2012

Baharui Lesen Memandu

Salam Ramadhan..

Saya sertakan maklumat yang saya perolehi daripada laman web Myeg mengenai memperhararui lesen memandu.

1. Apakah yang di maksudkan dengan penyelarasan tarikh tamat Lesen Memandu Kompeten (CDL) mengikut tarikh lahir?
Ianya bermaksud apabila lesen memandu pemegang lesen tamat tempoh, tarikh tamat kuat kuasa pembaharuan lesen memandu tersebut akan diselaraskan dari tarikh tamat semasa kepada tarikh tamat mengikut tarikh lahir pemegang lesen CDL pada tahun berikutnya.

2. Apakah rasional pelaksanaan inisiatif tarikh tamat lessen CDL mengikut tarikh lahir pemegang lesen?
Rasionalnya inisiatif ini ialah :
i. Untuk memberi kemudahan kepada pemegang lesen untuk mengingati tarikh membaharui lesen memandu mereka;
ii. Untuk mengurangkan kes pemegang lesen tidak aktif dan rayuan untuk membaharui Lesen Memandu tamat tempoh melebihi 3 tahun; dan
iii. Sebagai alternatif kepada sistem penyampaian notis peringatan yang telah dilaksanakan JPJ.

3. Apakah jenis Lesen Memandu yang terlibat dalam inisiatif ini?
Pelaksanaan inisiatif ini hanya melibatkan lesen memandu CDL sahaja.

4. Bilakah inisiatif ini mula berkuatkuasa?
Inisiatif ini berkuatkuasa pada 20 November 2011.

5. Di manakah perkhidmatan bagi transaksi pembaharuan lesen CDL mengikut tarikh boleh di buat?
Perkhidmatan bagi urusniaga ini disediakan di kaunter pejabat JPJ negeri / cawangan yang boleh diperolehi melalui:
i. Permbaharuan lesen CDL
ii. Penukaran PDL ke CDL
iii. Menambah kelas Lesen CDL dengan kombinasi pembaharuan CDL
iv. Mendapatkan salinan lesen dengan kombinasi pembaharuan CDL.
Selain itu, perkhidmatan pembaharuan lesen CDL ini juga boleh dilakukan di pejabat Pos, Syarikat penyelia perkhidmatan Ekerajaan (eKhidmat – MyEG, KOMMS, mySPEED), melalui kiosk dan internet serta kaunter perkhidmatan di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
Nota: Pelaksanaan dikaunter JPN bermula pada Disember 2011

6. Siapakah pemegang lesen yang terlibat?
i. Pelaksanaan inisiatif ini akan melibatkan semua pemegang lesen CDL (warga Negara dan bukan warga Negara ) termasuklah mereka yang akan menukar lesen PDL ke lesen CDL.
ii. Bagi lesen CDL yang masih mempunyai baki tempoh kuatkuasa melebihi 4 tahun, penyelarasan tempoh tamat lesen CDL mengikut tarikh lahir hanya boleh dibuat apabila baki tempoh tamat lesen adalah kurang daripada 4 tahun memandangkan lanjutan tidak boleh melebihi 5 tahun.

7. Apakah terdapat perubahan struktur atau kadar baru yang dikenakan bagi pelaksanaan inisiatif ini kepada pemegang lesen?
Pelaksanaan inisiatif ini tidak melibatkan perubahan kepada struktur bayaran Lesen Memandu CDL sedia ada dan di kekalkan seperti berikut :-
(a) RM20 setahun bagi lesen kelas A, B, dan C
(b) RM30 setahun bagi lesen selain kelas A, B, dan C

8. Adakah pihak kerajaan memberikan apa-apa insentif bagi pelaksanaan sistem pembaharuan lesen CDL mengikut tarikh lahir?
a) Kerajaan bersetuju untuk:
i. Memberikan insentif kepada setiap pemegang lesen CDL warga Negara sahaja.
ii. Pelarasan dengan amaun percuma atau rebet 50% kepada pemegang CDL warga Negara Malaysia.
iii. Pelarasan dengan amaun percuma, rebet atau berdasarkan tempoh (bulan) hanya di beri sekali sahaja.
b) Bagi pemegang lesen CDL bukan warga Negara Malaysia, bayaran yang di kenakan adalah berdasarkan kadar purata mengikut tempoh lesen CDL yang dipohon digenapkan mengikut bulan kelahiran.

9. Bagaimanakah cara pengiraan kadar lesen CDL mengikut tarikh lahir berdasarkan insentif diberikan kerajaan?
Bagi pemegang lesen CDL warga Negara yang tempoh pembaharuannya di antara tamat kuatkuasa lesen hingga tarikh lahir adalah di antara tarikh tamat kuatkuasa lesen hingga tarikh lahir adalah antara 12 hingga 18 bulan, kerajaan akan menanggung bayaran lesen bagi tempoh lanjutan tersebut sekiranya tempoh tersebut kurang daripada 6 bulan di mana tarikh tempoh kuatkuasa lesen CDL mereka akan diselaraskan secara automatik mengikut tarikh lahir.

Bagi penyelarasan tarikh tamat lesen CDL dengan tarikh lahir yang mana tempohnya melebihi 18 bulan tetapi kurang daripada 24 bulan, bayaran yang akan dikenakan adalah seperti berikut:

(a) RM30 bagi lesen kelas A, B dan C; dan Dimana RM20 adalah kadar sedia ada bagi tempoh 1 tahun dan RM10 adalah bayaran bagi baki tempoh seterusnya yang melebihi 6 bulan tetapi kurang daripada 12 bulan.
(b) RM45 bagi lesen selain kelas A, B dan C Dimana RM30 adalah kadar sedia ada bagi tempoh 1 tahun dan RM15 adalah bayaran bagi baki tempoh seterusnya yang melebihi 6 bulan tetapi kurang daripada 12 bulan.

Ilustrasi kiraan tarikh lahir dan amaun adalah seperti berikut:

Dengan andaian tempoh sah lesen sedia ada ialah 20/02/2011 ~ 19/02/2012. Jenis lesen/ kelas ialah CDL kelas D. Tempoh pembaharuan yang di mohon ialah 1 tahun dan tarikh lahir pemegang lesen ialah 10/10/1980. Berdasarkan sistem sedia ada, tempoh sah lesen baru yang sepatutnya pada 20/02/2012 ~ 19/02/2013. Jadi perbezaan tempoh diantara tarikh tamat tempoh lesen baru dengan tarikh lahir seterusnya ialah pada 20/02/2013 ~ 10/10/2013 atau 7 bulan 20 hari. Dengan pelaksanaan inisiatif ini, fi yang dikenakan ialah RM30 bagi 1 tahun mulai 20/02/12 sehingga 19/02/13 dan fi RM15 bagi baki tempoh antara 20/02/13 hingga 10/10/13. Oleh yang demikian, tarikh tamat tempoh baru mengikut tarikh lahir pemegang lesen ialah pada 10/10/2013.

10. Adakah tempoh tertentu ditetapkan kerajaan kepada pemegang lesen CDL untuk mendapatkan insentif yang diberikan?
Kerajaan tidak menetapkan tempoh tertentu untuk mendapatkan insentif ini. setiap kali pemegang lesen CDL sedia ada dan pemegang lesen CDL baru layak menerima sekali (1) sahaja insentif tersebut.

11. Jika sekiranya tarikh tamat lesen CDL saya adalah sebulan sebelum tarikh lahir saya, adakah perlu saya menunggu sehingga tiba tarikh lahir saya untuk mohon pembaharuan lesen memandu?
Seseorang pemegang lesen tidak perlu menunggu sehingga tarikh lahir. Pembaharuan lesen CDL boleh dibuat sebelum atau pada tarikh tamat lesen memandu dan sistem dengan secara automatic akan memberikan tempoh kuatkuasa lesen memandu mengikut tarikh lahir tahun berikutnya.

12. Apakah implikasi bagi pemegang lesen CDL yang lewat membaharui lesen mereka selepas pelarasan kali pertama tarikh lahir dibuat?
i. Di bawah sistem baru ini, tarikh tamat tempoh lesen memandu akan sentiasa diselaraskan secara automatik dengan tarikh lahir.
ii. Sekiranya pemegang Lesen CDL masih lagi terlupa atau terlewat memperbaharui lesen memandu mereka selepas penyelarasan kali pertama dibuat, syarat bayaran pembaharuan dikenakan akan berdasarkan kadar biasa mengikut jadual pembaharuan (2, 3, 4 dan 5 tahun)
iii. Kadar ini dikenakan bagi menyelaraskan semula tempoh pembaharuan tersebut mengikut tarikh lahir dan memastikan tempoh kuatkuasa lesen CDL yang diperbaharui tidak kurang setahun sebagaimana yang ditetapkan dibawah subSeksyen 27 (5) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

13. Adakah pemegang lesen CDL yang lahir pada 29 februari atau pada tahun lompat juga di selaraskan?
i. Bagi pemegang lesen CDL yang tarikh lahirnya ialah pada 29 Februari, tarikh tamat kuatkuasa Lesen CDL mereka ialah pada 28 Februari dan tarikh kuatkuasa baru bagi pembaharuan adalah pada 1 Mac.
ii. Sekiranya mereka memilih tidak menggunakan tarikh ini, maka mereka hendaklah memperbaharui Lesen CDL bagi tempoh 4 tahun iaitu berdasarkan tahun lompat yang berikutnya.

0 comments:

Post a Comment